Na ndiqni :

LifeStyle

Çfarë ndodh në trurin tonë kur përjetojmë kënaqësi?

Postuar


Shekuj pasi filozofët më të mëdhenj të botës medituan për sekretet e një jete të mirë, shkenca moderne ka bërë përparime të jashtëzakonshme, ndër-disiplinore në kuptimin e lulëzimit njerëzor.

Për neuroshkencëtarin e Oksfordit, Morten Kringelbach, kjo do të thotë të shkosh drejt e në burim – në tru. Për dy dekada, Kringelbach ka ftuar pjesëmarrësit në skanuesit e imazheve të trurit për të hetuar se çfarë ndodh në tru kur ata përjetojnë një nga përbërësit më të dashur të mirëqenies: kënaqësinë.

Deri tani, ai ka studiuar neuroanatominë e shumicës së kënaqësive – ushqimin, ilaçet, muzikën, shikimin e bebeve të lezetshme. Edhe seksi, megjithë sfidat e dukshme. Rezulton se ka shumë që mund të mësojmë për gjendjen njerëzore nga studimi i kënaqësisë në tru. Për shembull, neuroshkencëtarët mund të krijojnë skema, ose modele të trurit, të aktivitetit themelor nervor të rajoneve të ndryshme të trurit në shtete të ndryshme, pasi miliarda neurone dhe qeliza gliale komunikojnë me njëri-tjetrin. Këto njohuri, nga ana tjetër, mund të zbatohen në trajtimin e kushteve që ndikojnë në funksionimin e qarkut të kënaqësisë, përfshirë çrregullimet neuropsikiatrike dhe varësitë.

Në fund të fundit, zbërthimi i mekanizmave të trurit të përfshirë në përvojën e kënaqësisë, lumturisë dhe gjendjeve të ndryshme kuptimplota mund të tregojë se çfarë do të thotë me të vërtetë lulëzimi dhe të ndihmojë njerëzit ta përjetojnë më shumë. Ky kërkim ka qenë motivimi udhëzues i kërkimit të Morten Kringelbach.

Kënaqësia nuk është vetëm një ndjesi

Kënaqësia është një mënyrë për të përjetuar botën shqisore. Kur shihni, dëgjoni, nuhatni ose shijoni diçka që ju e konsideroni të këndshme, informacioni kalon nëpër kortezat ndijore të trurit tuaj. Por nuk është aty ku kodifikohet kënaqësia. Falë angazhimit të rajoneve të ndryshme të trurit, është diçka që shtohet më vonë si një shkëlqim hedonik.

Kështu, kënaqësia nuk është thjesht një ndjesi ose një mendim. E rëndësishmja, kënaqësia përbëhet nga ciklet e dëshirës, pëlqimit dhe mësimit. Një jetë e mirë mbështetet në një sistem truri që mund të kalojë në mënyrë të rregullt nëpër këtë cikël ndryshimesh. Për më tepër që të keni një larmi kënaqësish, këshilla ime është të ndani kënaqësitë tuaja me të tjerët.

Çfarë ndodh në tru kur përjetoni kënaqësi?

Nëse jeni një kafe dashës, le të shqyrtojmë se çfarë ndodh kur merrni kafen tuaj të mëngjesit.

Cikli i kënaqësisë fillon edhe para se të gëlltisni gllënjkën tuaj të parë. Fillon me pritjen dhe parashikimin e ngjarjes. Asnjë informacion (p.sh., shikimi, aroma, shija) deri më tani nuk ka hyrë përmes organeve tuaja shqisore. Megjithatë ju e dini që kafeja është atje, dhe bazuar në përvojat tuaja të mëparshme, ju keni dëshirë.

Në këtë fazë dëshire, një pjesë e madhe e trurit tuaj është e angazhuar në përpjekjen për të gjetur mënyra për të arritur në cak. Është sikur truri juaj po ju thotë se ka diçka të rëndësishme në mjedis me të cilën duhet të merreni. Ndërsa koha kalon, ju do të bëheni gjithnjë e më të motivuar për ta ndjekur atë, derisa më në fund të ngriheni dhe t’i bëni vetes kafe. Pasi të fillojnë përvojat ndijore të të parit, nuhatjes dhe provës, pikat hedonike në trurin tuaj aktivizohen dhe kënaqësia intensifikohet. Tani jeni në fazën e pëlqimit.

Ndërsa pini kafenë tuaj, pritjet tuaja azhurnohen vazhdimisht. Faza e të mësuarit përfshin përmbushjen e pritjeve tuaja. Kur diçka shkon keq dhe pritjet tuaja nuk përmbushen (për shembull, kur kafeja shijon), kjo është një pengesë për kënaqësinë. Nëse rrjeti po funksionon pa probleme, pas një kohe do të ngopeni. Truri juaj do të mësojë nga përvoja juaj duke azhurnuar shoqatat dhe duke bërë parashikime në të ardhmen. Pastaj cikli do të ndalet dhe ju do të kaloni në gjëra të tjera.

Kur cikli i kënaqësisë funksionon keq ju vuani nga varësia dhe anhedonia

Në vend që të kalojnë nëpër një qark mësimi që të pëlqen, ku gjërat bien natyrshëm dhe dikush mund të vazhdojë me ditën e tyre, njerëzit e varur janë mbërthyer në një lak përsëritjeje. Për shembull, ata mund të përjetojnë motivim ekstrem (dëshirë) pa shpërblim (pëlqim) dhe të vazhdojnë të kthehen te dëshira, sepse nuk duket se është e mjaftueshme për t’i lënë ata të vazhdojnë në fazën e kënaqësisë dhe ngopjes.

Anhedonia – gjendja kur dikush nuk mund të ndiejë më kënaqësi – është një simptomë kryesore e çrregullimeve neuropsikiatrike. Një person në depresion, për shembull, mund të jetë ende i motivuar për të marrë kafe, por kur e bën, ata nuk mund të ndiejnë kënaqësi nga ajo. Kjo mund t’i bëjë gjërat edhe më keq, pasi ata mund të mendojnë se duhet të përjetojnë gëzim, por nuk ndodh.

Korteksi orbitofrontal, pjesa e trurit prapa bebeve të syve tanë është një lojtar kryesor në dhomën e makinës së kënaqësisë. Rajone të tjera, përfshirë bërthamën e akumbensit dhe palidumin e barkut, janë gjithashtu të rëndësishme. Nëse heqim disa nga këto rajone nga truri i miut, ata nuk do të tregojnë më reagimin e kënaqësisë me gojën e tyre kur u jepet ujë i ëmbël. Pothuajse si një sistem votimi, të gjitha këto rajone duhet të angazhohen me njëri-tjetrin në mënyrë që ne të ndiejmë kënaqësi. Për fat të mirë, sistemi është i përbërë nga shumë pjesë, kështu që kur një rajon funksionon keq, pjesët e tjera mund të punojnë së bashku dhe të kompensojnë.

Ndërsa cikli i kënaqësisë fillon, neuronet e këtyre rajoneve fillojnë të “flasin” me njëri-tjetrin në mënyra sinkronizimi dhe desinkronizimi. Sinjalet elektrike kthehen në sinjale kimike në kryqëzimin sinaptik, përpara se të bëhen përsëri sinjale elektrike dhe të lëvizin përpara. Është një peizazh dinamik, me një mori rrugësh nëpër të cilat kalojnë sinjalet. Ajo që lehtëson këtë lëvizje të vazhdueshme janë neurotransmetuesit në kryqëzimin sinaptik. Ato e bëjnë më të lehtë ose më të vështirë kalimin e sinjaleve nëpër rajone të ndryshme. Për shembull, gjatë një orgazme, për shkak të lëshimit të neurotransmetuesit, papritmas mund të bëhet shumë më e lehtë për sinjalet të udhëtojnë midis korteksit orbitofrontal dhe rajoneve të tjera që zakonisht mund të mos jenë të lidhura drejtpërdrejt.

Shijet e shumta të kënaqësisë

Truri është si një makinë që funksionon gjatë gjithë kohës. Ka shumë rrugë që mund ta ndezin atë. Disa janë hedonikë si kafeja ose seksi. Të tjerët janë më eudaimonikë, si vullnetarizmi ose shprehja e mirënjohjes. Shpesh, aktivitetet eudaimonike nuk ndihen dukshëm të kënaqshme. Në fakt, ato mund të ndihen të vështirë. Vetëm më pas, kur ne shohim prapa dhe e konvertojmë përvojën si domethënëse, ne mund të nxjerrim kënaqësi prej tyre. E rëndësishmja, të gjitha këto përvoja – pavarësisht nëse janë kënaqësi “të ulëta” ose “të larta” – shërbehen nga i njëjti sistem dhe ndajnë një “monedhë nervore” të përbashkët.

/revistapsikologji




Komentet
VAZHDO TA LEXOSH
Advertisement

LifeStyle

Përfitime shëndetësore që nuk i prisni nga frutat më të famshme të verës

Postuar

Nga


Rrushi është fruti më i shquar dhe më i famshëm i verës, i karakterizuar nga përmbajtja e tyre e lartë e lëndëve ushqyese të nevojshme për trupin, dhe përfitimet shëndetësore që ato ofrojnë për organe të ndryshme jetësore, por ato sigurojnë mëlçinë në veçanti me shumë përfitime:

1- Parandalimi i oksidimit të yndyrnave të mëlçisë

Rrushi zvogëlon shanset e oksidimit të acideve yndyrore, falë përmbajtjes së tyre në antioksidantë, të cilët pengojnë stresin oksidativ të shkaktuar nga aktiviteti i radikaleve të lira në trup, dhe parandalojnë që ajo të ndikojë në enët e gjakut që ushqejnë mëlçinë.

2- Pastroni mëlçinë

Rrushi i të gjitha llojeve luan një rol të madh në pastrimin e mëlçisë nga efektet e ngrënies së ushqimeve dhe pijeve të ndotura dhe jo të shëndetshme, dhe arsyeja është sepse ato përmbajnë polifenole, një antioksidant që ndihmon në pastrimin e trupit nga toksinat.

3- Mbrojtja e mëlçisë nga cirroza

Një studim i botuar në 2014, provoi se ngrënia e rrushit të kuq mbron nga cirroza, sepse përmban resveratrol, i cili kontribuon në mbrojtjen e qelizave të mëlçisë nga dhëmbëzimet, përveç riparimit të qelizave të dëmtuara, përmes vetive të tij antioksiduese.

4- Parandalimi i kancerit të mëlçisë

Resveratroli në rrushin e kuq ofron një përfitim tjetër për shëndetin e mëlçisë, pasi disa studime kanë zbuluar se vetitë e tij antioksiduese zvogëlojnë incidencën e disa llojeve të kancerit, përfshirë kancerin e mëlçisë.

 

 

 

/abcnews.al




Komentet
VAZHDO TA LEXOSH

LifeStyle

Ju lodhen sytë nga qëndrimi para kompjuterit? Këto ushtrime të shpejta do t’ju çlodhin menjëherë

Postuar

Nga

Punët e shumta në ditët e sotme janë ato të cilat na “detyrojnë” të qëndrojmë përpara kompjuterit apo celularit për orë të gjata. Ky është një problem i madh pasi dëmtojmë sytë dhe trupin tonë nga mënyra e qëndrimit. Por ka një zgjidhje për të gjitha, bëhuni pozitivë. Ekspertët kanë cilësuar metodën 20-20-20, ja çfarë do të thotë kjo:

1.Çdo 20 minuta shkëpusni sytë nga kompjuteri, ktheni kokën dhe shikoni një objekt të vendosur 20 hapa (6m) më tutje. Kjo gjë ndihmon në ndryshimin e fokusit të syve, një domosdoshmëri për sytë e lodhur!

2.Mbyllni dhe hapni sytë 20 herë radhazi, për t’i qetësuar dhe hidratuar.

3.Duhet të bëni 20 hapa pas çdo 20 minutash të ulur. Kjo ndihmon jo vetëm në çlodhjen e syve, por edhe në qarkullimin e gjakut në të gjithë trupin.

Këto që përmendëm më lart janë metoda të domosdoshme për ju që kaloni kohën më të madhe para kompjuterit. Ju duhet t’i zbatoni ato për të pasur sy të kthjellët dhe të shëndetshëm.

Gjatë kohës që punoni në celular, në mënyrë të herëpashershme dhe sidomos kur i ndjeni sytë të lodhur apo si “të veshur”, largojini nga ekrani. Vështroni nga dritarja, sa më larg , për 25 sekonda. Pastaj, për 25 sekonda të tjerë, mbajini mbyllur. Pas këtyre veprimeve, rikthejuni punës suaj, duke e përsëritur këtë gjë, sa herë e ndjeni të nevojshme.


Komentet
VAZHDO TA LEXOSH

LifeStyle

Nuk thuhet kot “ne jemi çfarë hamë”, ushqimi juaj i preferuar tregon shumë për personalitetin tuaj

Postuar

Nga


Zgjedhjet e ushqimit që bëjmë çdo ditë pasqyrojnë disa tipare të personalitetit tonë dhe vëzhgimi i një personi në tryezë gjatë ngrënies na lejon të kuptojmë shumë gjëra në lidhje me të, pasi është provuar se ekziston një korrelacion midis mënyrës në të cilën konsumohet një vakt, karakterit dhe madje edhe seksualitetit të tij.

Sasia e ushqimit që hamë, për shembull, është në gjendje të zbulojë shumë anë të fshehura dhe të errëta të jetës emocionale dhe sentimentale të një personi, pasi ata që kanë tendencë të hanë shumë pak ose kanë çrregullime të anoreksisë, shfaqin refuzimin e ushqimit dhe të marrëdhënieve seksuale, një lloj hakmarrje e synuar ndaj familjes ose prindërve, por në të vërtetë e drejtuar ndaj vetvetes.

Nga ana tjetër, ata që kanë tendencë për mbipeshë dhe kanë gjithmonë nevojë për të ngrënë zbulojnë mungesën e emocioneve të forta, të cilat priren t’i kënaqin duke u ushqyer tepër edhe në mungesë të urisë së vërtetë. Ushqimi është mjaft i domosdoshëm, por edhe një kënaqësi, pasi ndikon në gjendjen tonë shpirtërore, jep një ndjenjë lehtësimi, ngopjeje, gëzimi dhe disponueshmërie ndaj të tjerëve, mundësi për shoqëri dhe ndarje, dhe ajo që hamë zbulon gjithashtu diçka për atë që ndiejmë në shpirt sepse në momente të trishtuara interesi për të ngrënë bëhet pothuajse zero.

Gjendja emocionale – Ata që preferojnë ushqime të ëmbla po kërkojnë dashuri dhe mbështetje, për të rikuperuar ato kënaqësi që mungojnë në jetën e tyre në atë moment, për të cilat, në nevojën për të mbushur disa boshllëqe, ata janë të hapur për një familje dhe e duan jetën, duke demonstruar një rënie të humorit kur hiqni dorë nga karbohidratet gjatë ditës. Zakonisht vërehet se njerëzit priren të kërkojnë më shumë ushqime me sheqer dhe yndyrë kur janë në humor të keq, si kompensim që të modulojnë gjendjet emocionale, të përpiqen të mbushin ndjenjat e zbrazëtisë ose të qetësojnë dhimbjen e brendshme, për të cilën çokollata bëhet një një lloj komoditeti, përveç atyre që vuajnë nga anoreksia, një patologji që thekson aspektet negative të ushqimit nga i cili përpiqet të shpëtojë, duke krijuar kështu një rreth vicioz që burgos pacientin në një mekanizëm vetë-shkatërrues të pakënaqësisë.

Nga ana tjetër, ata që zgjedhin ushqime të pasura me kripë dhe me aromë shpesh kanë një personalitet reflektues dhe kompleks, një shqetësim të brendshëm, me tendencë të jenë agresivë ose të vrullshëm, si ata që preferojnë ushqime pikante, ose zgjedhin të mbulojnë aromat natyrore me erëza, djegës ose përbërës të tjerë për të fshehur ose shtyrë një situatë shqetësimi duke kërkuar emocionet e qiellzës. Ushqimi ka një funksion ushqyes, por zgjedhja e gatimeve ka gjithashtu një kuptim simbolik, pasi zbulon shprehjen e vetvetes, se kush është dhe si e propozon veten, si dhe pasqyron pozicionimin shoqëror të tij, sepse zgjedhjet tona ushqimore komunikojnë identitetin personal, kulturor, emocional dhe seksual, ato shprehin një mënyrë jetese. Ata që hanë ngadalë, duke shijuar ushqim të qetë zbulojnë se janë të vëmendshëm, jo të nxituar edhe në intimitet dhe bujar në dhënien e kënaqësisë. Nga ana tjetër, ata që kërkojnë informacion për gatime dhe përbërës të ndryshëm në një menu zbulojnë se janë një person që nuk zgjedh sipërfaqësisht, të besueshëm por shumë kërkues, ndërsa ata që zgjedhin ndonjë gatim pa shumë vëmendje, që hanë në mënyrë të pangopur janë ata që quhen “grabitqar” dhe këtë nxitim mund ta kenë edhe në intimitet. Ata që në vend të kësaj zgjedhin për të konsumuar ushqime cilësore janë njerëz të rregullt, të saktë, por shumë të lodhur, perfekt për marrëdhënie të qëndrueshme, por jo si dashnorë të virgjër dhe të zjarrtë.

Kuriozët – Më në fund, ata që porosisin më shumë sesa mund të hanë janë kuriozë, por jo shumë konstantë dhe historitë e tyre janë zakonisht intensive por të shkurtra. Vitet e fundit, vëmendja shkencore është përqendruar në “mikrobiotën e zorrëve” duke synuar të kuptojë se si ushqimi dhe ndërveprimi i tij me sistemin nervor imunitar dhe qendror mund të ndikojë në sjelljen personale dhe shoqërore, si ndërlidhja e ngushtë midis ushqimit dhe mendjes dhe ndërvarësia e tyre e ndërsjellë. Një nga simptomat e para fizike dhe mendore të depresionit, për shembull, është humbja e oreksit, të cilës i shtohet mungesa e kënaqësisë për të ngrënë. Në ushqim shkarkojmë të gjitha paranojat, zhgënjimet, varësitë dhe mashtrimet e kontrollit, duke nënvlerësuar se lumturia ose trishtimi nuk lind vetëm nga kushtëzimi psikologjik, social dhe afektiv që na rrethojnë, por mbi të gjitha nga ajo se si hamë, pasi kush ka një marrëdhënie të keqe me ushqimin, ai gjithashtu ka një marrëdhënie të keqe me njerëzit me të cilët shoqërohet, pasi një dietë e keqe ndikon në shëndetin fizik, psikologjik dhe mendor.

 

/Burimi: Revista Psikologjia




Komentet
VAZHDO TA LEXOSH

Trendet e Momentit